Olet täällä

Miten mittaat menestystäsi?

miten mittaat menestystäsi

Myyjän, on nimikkeesi tai tittelisi sitten mikä tahansa, menestyksen mittareina ovat tyypillisesti mitattavat määreet. Kannattavasta liiketoiminnasta puhuttaessa niin pitää ollakin. Eurojen, määrien ja prosenttien mittaaminen ja vertailu on helppoa. Ne kertovat selkeästi tiettyjä asioita myyjän toiminnasta ja osaamisesta. Kysymys kuuluu, ovatko ne ainoita menestymisen mittareita?

Pyydän, että jätät tässä kohtaa hetkeksi syrjään nuo edellä kuvatut mittarit ja mietit, mistä muista asioista olet saanut parhaat kicksit työssäsi. Tunnistat todennäköisesti niitä tilanteita, joissa olet nähnyt asiakkaasi silmiin syttyneen valon, tai hän on antanut sinulle sellaisen kiitoksen, joka on kolahtanut tunteisiisi, tai kenties olet tapaamisen jälkeen kulkenut sisäisesti hyräillen kohti toimistoa euforisessa tunnepöllyssä.

Omista kokemuksistani muistan monia tällaisia tilanteita. Muistan asiakkaan ja hänen kasvonsa, fiilikset siihen tilanteeseen liittyen ja sen, kuinka nuo hetket ovat luoneet jotakin enemmän kuin vain asiakassuhteen. Mielenkiintoista on se, etten pätkääkään muista, minkälaisista tuotteista tai summista on ollut kyse! Sen kuitenkin muistan, että noissa hetkissä sekä asiakas että minä itse olemme saaneet jotain muuta kuin määreisesti mitattavaa tuloa. Se on ollut vielä iloakin enemmän.

Menestys on myös sitä sisäistä muutosta, joka tuo sinulle ja asiakkaillesi iloa, sekä monia muita tunteita, jotka muuttavat ja kehittävät sinua ja identiteettiäsi. ”Sitä saat mitä mittaat” -ajattelua voit soveltaa tältä osin myös oman ilon mittaamiseesi. Mittariksi riittää yksinkertaisesti se, että alat kiinnittämään huomiosi näihin antoisiin hetkiin. Jos haluat vahvistaa niiden merkitystä itsellesi, niin kirjoita ne muistiin ja lue niitä aika ajoin. Tällä tavoin toimien alat löytää itsestäsi entistä enemmän niitä asioita, joilla tuotat iloa sekä itsellesi että asiakkaallesi, ja hassua kyllä, se vaikuttaa positiivisesti myös tuloihin!

Menestys on jo sinussa itsessäsi, kunhan rohkenet antaa itsellesi luvan sen löytämiseen!

 

Reijo Mylläri

Kirjoittaja on kokenut myynnin, johtamisen ja valmentamisen ammattilainen. Kovien ja pehmeiden aiheiden yhdistäminen ja niihin liittyvien taitojen jakaminen osallistujille valmennuksissa ja coachauksissa on hänelle sydämen asia.

Viimeiset viisitoista vuotta Reijo on toiminut valmentajana ja coachina. Syksyllä 2019 hän liittyi valmennusyhtiö Novetos Oy:n ammattilaisten joukkoon (www.novetos.fi).

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset:

    MMA-blogi on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimittama verkkojulkaisu, jonka julkaisualusta on mma.fi-verkkosivusto. MMA-blogin toimittaa viestintäpäällikkö Sirkku Rytkönen (sirkku.rytkonen(a)mma.fi). www.mma.fi/blogi #MMAblogi

    Lisää uusi kommentti

    Plain text

    • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
    • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
    • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
    Kuva CAPTCHA
    Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.